Afgelopen week had ik een gesprek met mijn coach. Ik gaf aan dat ik wat versnipperd bezig ben de laatste tijd en zoekende naar focus. Heb jij dat ook wel eens? Dat je overal tegelijk mee bezig bent en van alles voorrang geeft, behalve datgene wat je eigenlijk wilt doen?
Ik wel dus. Ik sta aan en ga van het een naar het ander. Prima voor even, maar dat moet niet te lang duren. Dus aan de slag hoe ik werkzaamheden kon afbakenen in m’n agenda. Bijvoorbeeld tijd blokken voor een taak of met mezelf afspreken dat ik ergens maximaal zoveel tijd aan mag besteden. Uitvogelen wat voor mij werkt.
En ik kwam tot de ontdekking dat met blokken werken me niet verder hielp. Wat wel werkt is als ik een hele dag besteed aan een onderwerp. Op die manier kan ik beter andere dingen even parkeren. Dat ik dan minder de neiging heb om gelijk te reageren op berichten op m’n telefoon, mails of anderszins uit m’n omgeving.
Hij vroeg me wat maakte dat ik hier nu stappen in zet. Tja, eigenlijk omdat ik het gewoon zat ben, zei ik. M’n eigen gedrag zat. Ik reageer continue en gelijk als er wat van me wordt gevraagd waardoor ik nauwelijks toekom om aan aan de dingen te werken waar ik ook aan wil werken. Zoals die online challenge ‘7 dagen vertragen’ waar ik je vorige keer over vertelde.
We spraken nog even verder. Eenmaal thuis kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk elke keer weer gaat over keuzes maken. En dit dan ook gaan doen. Want dat is de enige manier waarop je er achter kunt komen of iets voor je werkt. En zo pak je ook de regie weer terug of de focus in dit geval.
Nu zit ik alleen nog met een dingetje. Op die dagen dat ik wat meer moeite heb met dingen parkeren. Wanneer ik niet gelijk wil reageren op alles wat er op me af komt. Ik vraag me af: hoe voorkom ik dat er van alles in m’n hoofd blijft zitten? Dat het me (te) veel bezig houdt en ik er onrustig van wordt?
En nou dacht ik, misschien heb jij wel een gouden tip voor me? Hoe doe jij dat? Hoe laat je dingen voor wat ze zijn
Super leuk als je dat hieronder met me wilt delen.
Esther
UPDATE: Ik kreeg veel reacties: er was veel herkenning in het alle kanten op schieten. Blijft toch fijn te weten dat je niet de enige bent.
Het was ontzettend leuk om alle reacties/ mails te lezen, normaals dank als je hebt gereageerd!
En hoe leuk is het nu om deze tips ook met jullie te delen?! Dus bij deze:
-Filters op je inbox zetten. Zo kun je bepaalde mails in je inbox laten staan en andere (bijvoorbeeld nieuwsbrieven) die niet direct je aandacht nodig hebben automatisch naar een map laten verplaatsen.
-Je telefoon niet overal mee naar toe te nemen. Het is heerlijk wanneer je boodschappen doet of wandelt om niet ‘gestoord’ te worden.
-Niet alle mailadressen die je gebruikt ook op je mobiel binnen laten komen
-Maak een planning. Begin met een jaaroverzicht. Weet waar je naar toe wilt en welke stappen daar globaal voor nodig zijn evt al geordend op tijd.
-Maak vervolgens een planning per maand, week en dag wat nodig is om je doel te bereiken.
-High light (dagelijks) de actiepunten die de hoogste prioriteit hebben, dat wat je het eerste af wilt hebben.
-Vraag je af of dingen die urgent zijn, spoed of echt heel erg veel haast hebben ook NU moeten worden gedaan. Laat het eens een dag liggen. Als je namelijk gelijk op ‘spoedjes’ reageert verstoort dat je normale planning en ben je daar wellicht een hele dag mee bezig. En meestal ziet het er de volgende dag al veel minder urgent uit.
-Blijft er iets in je hoofd rondgaan? Vaak zit het in de eenvoud: schrijf het op zodat je het kunt doen wanneer het nodig is. We hebben ons hoofd om te denken, niet perse om dingen te onthouden 😉
En zoals met alles merk ik dat het delen van deze tips de helft is. Het je eigen maken ervan is een ander verhaal. Vaak gaat dat pas wanneer je hebt ervaren hoe het niet werkt. Als je de urgentie voelt om iets aan of op te pakken, dan ga je er ook echt mee aan de slag. Tot die tijd is het vaak proberen of iets voor je werkt.
Hi Esther, oh wat grappig dit is echt zo herkenbaar voor mij! Wat ik nu doe is:
– op jaarbasis een excel overzicht met de planning voor komend jaar (geordend op data).
– op weekbasis een handgeschreven overzicht en daarbij high light ik de actiepunten die ik het eerst wil af hebben
Ik ben heel nieuwsgierig hoe anderen dit doen en leer graag van jullie!
Warme groet,
Kirsten
Hi Kirsten,
Grappig, dat een jaardoel hebben, iets waar je naar toe kunt werken zo helpend kan zijn. Ik lees het ook in reacties op m’n blog/mail van mensen in m’n mail. En grappig, in de zin van dat ik me hier zelf pas een paar jaar bewust van ben dat dit me kan verder helpen. Privé en zakelijk. Wat wil ik nu eigenlijk en wat heb ik nodig om daar te komen. Iedereen die op m’n mailinglijst staat krijgt komende week een berichtje van me met alle tips en een kleine verrassing 🙂 Dus houd je inbox in de gaten!
Hartegroet, Esther
Ik geef je graag de volgende tips voor wat betreft planning:
1. maak een globale jaarplanning. (een soort zeekaart waarbij je vertrekt van “haven A” en wil aankomen in “haven B”. Op deze kaart vermeld je de globale route die je wil volgen, welke “havens” je onderweg moet aandoen om alle activiteiten, die je bedacht hebt, uit te kunnen voeren.
2. maak een week planning. Heel belangrijk. Een soort logboek, waarbij je in feite dagelijks bijhoudt wat er die week moet gebeuren
3. dan de zgn. “spoedjes”. Spoedjes mag je best een dag parkeren, want echte spoedjes bestaan niet behalve bij de hulpdiensten. Alleen moeten ze jou dan niet bellen maar de betreffende hulpdienst. Als je namelijk gelijk op spoedjes reageert verstoort dat je normale planning en ben je daar wellicht een hele dag mee bezig. En een spoedje ziet er de volgende dag altijd veel minder “spoedachtig” uit.
Graag succes met deze tips
Hi Klaas, dank voor je tips! Een stip aan de horizon zetten waar je naar toe wilt is inderdaad een goede. En jezelf vervolgens bij alle ‘afleiding’ afvragen: ‘draagt dit bij aan mijn stip/doel?’. Ja=doen, nee=niet doen 😉